פציאליס – שיתוק עצב הפנים - Bell's Palsy

פציאליס / שיתוק עצב הפנים - מה זה ?

פציאליס, או Bell's Palsy (שיתוק על שם בל) הוא שיתוק או חולשה של שרירי הפנים בצד אחד בלבד. שיתוק עצב הפנים גורם ל"נפילה/צניחה" של חצי פנים.

הפגיעה בעצב יכולה להשפיע גם על חוש הטעם, על הדמעות ועל הרוק.

פציאליס קורה באופן פתאומי, לרוב במהלך השינה בלילה.

חשוב להדגיש כי פציאליס לא נגרם כתוצאה משבץ! עם זאת, בכל מקרה יש להיבדק אצל רופא כדי לשלול שאכן מדובר בפציאליס ולא באירוע מוחי.

מה הן הסיבות לפציאליס – שיתוק עצב הפנים ?

כיום הרפואה המערבית אינה יודעת להסביר מהם הגורמים לשיתוק בעצב הפנים.

ברוב המקרים, העצב האחראי על השרירים בצד אחד של הפנים נפגע כתוצאה מדלקת.

ישנם גורמים רבים היכולים לגרום לחולשה או שיתוק בחצי פנים, אך אם לא נמצאה הסיבה הגורמת לכך, המצב יאובחן כפציאליס, או בשמותיו הנוספים – שיתוק על שם בל, בלס פלסי, שיתוק בחצי פנים.

פציאליס - סימפטומים נפוצים

• חולשה או שיתוק פתאומי בצד אחד של הפנים הגורם לצניחה של הפנים.

• קושי לסגור את העין. קושי להרים את הגבה. קושי לחייך או לדבר.

• טיפטוף רוק מהפה.

• בעיות עיניים – יובש בעיניים או דמע רב.

• פגיעה בחוש הטעם.

• כאב בתוך או מאחורי האוזן.

• נימול בצד הפגוע של הפנים.

• רגישות גבוהה לקול.

טיפול בפציאליס ע"פ הרפואה המערבית

טיפול בסטרואידים (כמו פרדניזון), טיפול אנטי-ויראלי (כמו אציקלוביר או זובירקס).

עם זאת, ע"פ האיגוד האמריקאי לנוירולוגיה - יעילות הטיפול בתרופות אנטי-ויראליות כרגע אינו משביע רצון. הן עשויות לעזור במצבים מסומים, אך באופן כללי אין להן השפעה על ההחלמה.

למטופלים אשר אינם יכולים לקחת סטרואידים מסיבה בריאותית – אין כרגע טיפול אחר ברפואה המערבית.

טיפול בפציאליס ע"י דיקור סיני

דיקור סיני הוכח ככלי טיפולי יעיל מאוד לטיפול בפציאליס. ברוב המקרים, כבר לאחר הטיפול הראשון או השני המטופל רואה שיפור ביכולת להזיז את שרירי הפנים והיכולת לסגור את העין.

לאחר מספר טיפולים ניתן להגיע אף לריפוי מלא של הדלקת בעצב הפנים.

כיום רופאים רבים ממליצים על דיקור סיני לטיפול בפציאליס.

‎‎‎‎‎‎

הטיפול משלב דיקור סיני, דיקור אוזן, צמחי מרפא ותרגילי הבעות-פנים. שילוב זה נותן מענה מנצח בטיפול בפציאליס.

שיתוק עצב הפנים, פציאליס – הטיפול אצלי במרפאה

הטיפול בפציאליס אצלי במרפאה כולל שילוב של דיקור סיני, מתן תרגילים לפציאליס לתירגול בבית לחיזוק וזירוז ההחלמה. מנסיוני, שילוב זה מביא ברוב המקרים להחלמה מלאה ומהירה מאוד.

ישנה חשיבות רבה מאוד להגיע לטפל בפציאליס בהקדם האפשרי! ככל שהטיפול יתחיל בשלב מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים להגיע לריפוי מלא!

הדיקור הסיני יכול להפחית את הדלקת בעצב הפנים, לטפל בניוון העצבי וכך לחדש את אספקת הדם לעצב ולהחזיר את היכולת להזיז את שרירי הפנים.

בנוסף לטיפול בדיקור סיני, אני משלב בטיפול גם דיקור אוזן (אוריקולותרפיה) וכן צמחי מרפא סיניים אשר יכולים להפחית דלקתיות, לחזק את הגוף ובכך לעזור למטופל להחלים מהר יותר.

במקרים קשים במיוחד, בנוסף לדיקור סיני, נעשה שילוב של אלקטרו אקופנקטורה – חיבור המחטים למכשיר מיוחד השולח אותות חשמליים אל הפנים ובכך מסייע בחידוש העצב ותנועות השריר בפנים.

טיפול בפציאליס בבית – כטיפול תומך לטיפול בדיקור סיני

מטופלים רבים שואלים אותי האם יש משהו נוסף אותו הם יכולים לעשות כדי לעזור לטיפול בפציאליס, והתשובה שלי היא כן!

במרפאה אני מדריך את המטופלים לבצע בבית מספר תרגילים לשרירי הפנים, אשר יכולים לחזק את שרירי הפנים וכך לזרז את תהליך ההחלמה.

15 תרגילים לפציאליס (+1 בונוס) שכל אחד יכול לעשות בבית!

הרבה מהמטופלים שלי שמגיעים לקליניקה לדיקור סיני שואלים אותי מה הם יכולים לעשות בבית כדי לזרז את תהליך ההחלמה? לכן בשבילכם יצרתי את הפוסט הזה בו אראה לכם 15 תרגילים נפלאים לפציאליס שתוכלו לתרגל בבית בין טיפול לטיפול.

ראשית, אנחנו צריכים להבין שהשיתוק בחצי פנים גורם להיחלשות של השרירים בגלל שהם לא מופעלים כלל. שריר שלא פועל כלל הולך ונחלש. ולכן אנחנו רוצים לנסות במידת האפשר להזיז את השריר כדי לשמור על כוחו וגם כדי לעזור להליך הריפוי של העצב שנפגע בפנים (העצב הקרניאלי ה-7).

נלמד תרגילים שיעבדו על כל שרירי הפנים:

• תנועות הלסת והפה.

• תנועת השפתיים.

• תנועת העיניים.

• חיוך.

• כיווץ הגבות וקימוט המצח.

• הבעות פנים.

את התרגילים יש לעשות מול המראה כדי שתוכלו לראות את השרירים שלכם זזים. ההמלצה שלי היא שתיעזרו ביד שלכם כדי להזיז את השריר. כן כן, ממש לדחוף את השריר עם היד כדי להגיע לתוצאה דומה כמו בצד הבריא של הפנים שלא נפגע מהפציאליס.

אז קדימה בואו נתחיל עם התרגילים:

1. בתור התחלה, נסו להרים את הגבות כמו בפרצוף מופתע. שימו לב לא להרים רק את הצד שנפגע אלא להרים את שני הצדדים במקביל, מכיוון שכאשר אנחנו מפעילים גם את הצד הבריא, זה עוזר למשוך את הצד הפגוע כלפי מעלה. לדוגמה, אם אתם סובלים משיתוק בחצי פנים (בלס פלסי) בצד שמאל, אז נסו להרים את הגבות ובמקביל להיעזר באצבעות שלכם כדי לדחוף את הגבה השמאלית (הצד הפגוע) כלפי מעלה.

2. התרגיל השני בשביל הגבות יהיה לכווץ את הגבות למרכז כמו בפרצוף כועס. גם את התרגיל הזה נבצע 10 פעמים וניעזר ביד אם צריך. למתקדמים – אפשר במקביל גם לכווץ את האף כלפי מעלה.

3. תרגיל טוב ופשוט לעיניים יהיה למצמץ את העיניים. מצמצו מספר פעמים ולאחר מכן תנו מנוחה לעיניים. אל תעייפו את העיניים. על התרגיל הזה אפשר לחזור מספר פעמים במשך היום.

4. תרגיל נוסף לעיניים – לעצום את העיניים חזק ככל שאפשר. זה יגרום לכיווץ חזק כמעט בכל שרירי הפנים.

5. התרגיל הבא לפציאליס יהיה תרגיל לאף. אפשר לבצע אותו ב-2 דרכים: דרך אחת היא לנסות לפתוח את הנחיריים ולהרחיב את האף. הדרך השנייה היא לכווץ את הנחיריים כלפי מטה. אם קשה לכם עם שני התרגילים הללו זה בסדר, הרבה אנשים מתקשים לשלוט בשרירי האף גם כשאין להם פציאליס :)

6. התרגיל הבא יהיה תרגיל לשפתיים. נעבוד על החיוך. אחד הסימנים הידועים של פציאליס (שיתוק על שם בל) הוא חיוך עקום כתוצאה משיתוק חצי פנים. ננסה לבצע חיוך כמה שיותר גדול ובמקביל נשים אצבע על פינת השפתיים של הצד הפגוע ונדחוף את החיוך עם האצבע. בתרגיל הזה נסו כמה שיותר לחייך חיוך גדול, עם פה פתוח, שיניים חשופות וממש לנסות להפעיל כמה שיותר שרירים ביחד. גם את תרגיל זה נבצע 10 פעמים.

7. התרגיל השני לשפתיים הוא גם של חיוך אבל הפעם החיוך יהיה עם שפתיים סגורות וקטן יותר. השפתיים ינסו להתרחב לצדדים אבל בלי להעלות את הלחיים כלפי מעלה.

8. תרגיל נוסף למי שסובל מחיוך עקום – לעקם את השפתיים כלפי מטה ולכווץ את הסנטר כמו שעושים ב- "פרצוף עצוב".

9. עכשיו נסו לנפח את הלחיים כאילו יש לכם מים בתוך הפה ואתה מנסים לשקשק אותם בפה.

10. תרגיל נוסף לשפתיים – כווצו את השפתיים לכדי צורה של נשיקה.

11. תרגיל טוב לשרירי הלסת – לדחוף את הלסת התחתונה החוצה.

12. תרגיל נוסף לשרירי הלסת – לפתוח את הפה כמה שיותר. וריאציה נוספת תהיה לפתוח את הפה כמה שיותר ואז להזיז את הלסת התחתונה ימינה ושמאלה.

13. תרגיל נפלא ופשוט ללשון – להוציא את הלשון החוצה ואז להכניסה פנימה ולגעת עם הלשון למעלה בחך. גם ביצוע בין 5 ל-10 פעמים.

14. תרגיל נוסף ללשון – להוציא את הלשון החוצה ואז להזיזה לשני צידי הפה ימינה ושמאלה.

15. תרגיל נוסף ללשון – להזיז את הלשון בתוך הפה ימינה ושמאלה כדי לגעת בלחי הפנימית.

בפעם הראשונה שאתם מבצעים את הפעולה הזאת, תעשו אותה רק 10 פעמים כדי לא לעייף את השרירים יותר מידי. אנחנו צריכים לזכור שגם ככה השרירים חלשים ואנחנו לא רוצים לעייף אותם יתר על המידה.

כרגע אנחנו מבצעים רק 10 חזרות של כל פעולה כדי להזכיר לשריר את הפעולה שהוא צריך לבצע.

בהמשך כאשר יהיה לנו יותר קל, ננסה גם להישאר בשיא הפעולה למשך 3 שניות. לדוגמה, מרימים את הגבה למשך 3 שניות ורק אז משחררים.

עם כל התרגילים הללו בעצם עברנו על כל השרירים בפנים כדי להזכיר לגוף ולשרירים את הפעולה שהם צריכים לבצע. כל התרגילים הללו צריכים להיעשות בבית על בסיס יומיומי במקביל לדיקור הסיני.

תרגיל אקסטרה נוסף שיכול להראות על התקדמות יפה בתהליך הריפוי הוא לנסות לשרוק. בהתחלה לרוב האנשים יהיה מאוד קשה לשרוק אך עם התקדמות הטיפולים אתם תראו שאתם מצליחים יותר ויותר לשרוק.

אם יש לך פציאליס, דיקור סיני יכול מאוד להועיל. ברוב המקרים, תוך כדי הטיפול ממש אפשר להרגיש את השינוי בפעולות של השרירים, את התחושה שמתחילה לחזור וגם הרבה פעמים תוך כדי הטיפול הכאבים מאחורי האוזן או כאבי הראש פשוט נעלמים או פוחתים משמעותית וזה כשלעצמו מעיד על ירידה בדלקתיות של העצב ועל התחלה של הריפוי.

כמה טיפים חשובים לסובלים מפציאליס כדי שתבצעו את התרגילים בצורה הטובה ביותר:

1. עבודה מול המראה - חשוב מאוד לבצע את התרגילים מול המראה. בעמידה או בישיבה, שניהם בסדר. כך תוכלו לראות כמה אתם מצליחים להזיז את הצד הפגוע של הפנים. בנוסף העבודה מול המראה תיתן לכם מוטיבציה להמשיך לתרגל בכל פעם שתראו שיפור.

2. לעזור לצד הפגוע לבצע את התנועות בעזרת האצבעות שלנו.

3. לא להתיש את השרירים!!! העבודה על שרירי הפנים לא צריכה להיות מעייפת. אם בסיום התרגול אתם מרגישים עייפים, זה סימן שעשיתם יותר מידי חזרות. לפעם הבאה תדעו להפחית את כמות החזרות. כך ההחלמה שלכם תהיה מהירה יותר.

4. תנסו להצחיק את עצמכם במראה או את מי שאיתכם בבית. זה קצת יעזור להקליל את המצב (ראו סעיף הבא).

5. זכרו להישאר רגועים! להיות במתח רק יחמיר ויאריך את הריפוי.

6. תחשבו על הפרצוף הכי מצחיק שאתם יכולים לעשות, גם התרגיל הזה יוכל להיכנס לרשימת התרגילים שלכם J

7. מומלץ להרכיב משקפי שמש כדי למנוע מהעין להתייבש. ככל שהעדשה גדולה יותר, כך היא תמנע מאבק ואוויר להגיע באופן ישיר אל העין ולייבש אותה. סעיף זה מומלץ במיוחד למי שסובל מיובש ו/או כאבים בעיניים.

8. נסו להימנע ככל שניתן מלהשתמש במזגנים אשר מייבשים את האוויר וכך יחמירו עוד יותר את היובש בעין.

שתפו אותנו
פרטי התקשרות