דורבן בעקב / דורבן ברגל – Plantar Fasciitis

המונח דורבן (Plantar Faciitis) ברפואה מתאר מצב בו ישנם כאבים, אי נוחות ו/או דלקת באזור עקב כף הרגל ברקמת החיתולית הכפית (plantar fascia) המחברת את עצמות כף הרגל ועוטפת את השרירים במקום.

הדורבן בעקב הינו בליטה גרמית, זיזית (הנראית בצילום רנטגן כמו קוץ של דורבן ומכאן שמה) הנוצרת מניסיונות של הגוף לתקן את רקמת החיתולית הכפית.

בדרך כלל בצילום רנטגן, MRI או אולטראסאונד, ניתן יהיה לראות את הזיז ולאשר סופית את האבחנה.

בטיפולים אצלי בקליניקה, ברוב המקרים ניתן לחוש שיפור בכאב כבר אחרי הטיפול הראשון ולעיתים כבר תוך כדי הטיפול!

​גורמים לדורבן בעקב / דורבן ברגל

• עומס יתר על הרגל – עמידה ממושכת על הרגל.
  • אימון גופני שגוי – ריצה על משטח קשיח.
  • פגיעה בגיד אכילס או פציעה בכף הרגל.
  • עלייה פתאומית במשקל הגוף – לדוגמה, הריון.
  • מחלות ניווניות – ארטריטיס (arthritis)
  • עודף משקל – כאשר העומס על הקשת בכף הרגל גדול מדי, עלולים להתפתח קרעים מיקרוסקופים בקשת היכולים להוביל להתפתחות דורבן במהלך תהליך הריפוי.
  • נעליים לא מתאימות – כפכפים, נעליים עם סוליה דקה מידי, נעליים ללא בולמי זעזועים, עקבים גבוהים המקצרים את גיד האכילס.
  • בעיות במבנה כף הרגל – כף רגל שטוחה (פלטפוס) או קיעור יתר בכף הרגל (אולפוס).
  •  גיל – דורבן בעקב הכי נפוץ בגילאי 40-60 אולם יכול לקרות בכל גיל.

סימנים נפוצים לדורבן בעקב

התלונה השכיחה ביותר אצל אלה הסובלים מדורבן היא של צריבה, דקירה או כאב עמום בעקב הרגל.

הכאבים יופיעו בזמן הליכה או דריכה על כף הרגל.

לרוב הכאב יופיע לאחר פעילות פיזית או אף לאחר דריכה ראשונה לאחר ישיבה ממושכת.

עוצמת הכאב יכולה לנוע מכאב בינוני ועד כאב קשה הגורם לקושי רב בהליכה ולעיתים אף לצליעה.

דורבן הוא בעיה נפוצה מאוד הניתנת לטיפול. עם זאת, דורבן שלא מטופל עלול להחמיר ולהפוך לבעיה כרונית ופגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי.

הטיפול קונבנציונלי לדורבן בעקב

לרוב הטיפול הקונבנציונלי יכלול מתן מדרסים, טיפול בכדורי משככי כאבים (NSAIDS)

ומצבים קשים אף הזרקת סטרואידים (קורטיזול) לעקב.

במקרים קשים ביותר, ניתן להגיע לניתוח להסרת הדורבן בעקב.

רפואה סינית – דורבן בעקב / דורבן ברגל

דיקור סיני הינו יעיל ביותר בטיפול בדורבן ברגל. תוך כמה טיפולים ניתן לראות שיפור משמעותי בכאב וחזרה מהירה לתפקוד היומיומי.

מחקרים מצאו כי דיקור סיני יעיל בטיפול בדלקות ובשיפור זרימת הדם וכך ע"י דיקור מתאים לדורבן בעקב ניתן לטפל בכאבים, להתגבר על הדלקת בחיתולית הכפית, להעלים את הדורבן ולהביא להחלמה מלאה.

הטיפול בדיקור סיני משולב ביחד עם שיאצו (לחיצות ומתיחות לכף הרגל והקרסול) נותן תוצאות מהירות ואפקטיביות בהפגת הכאב.

כמו כן, המטופל מקבל הנחיות מסודרות למנוחה, הורדת מתח מהעקב ושחרור כף הרגל ע"י תרגילי מתיחות מתאימים.